Simptomele ADHD la copii cu autism

Tulburarea de hiperactivitate cu deficit de atenţie (ADHD) este o condiţie care privează copiii de capacitatea de a se concentra şi de a acorda atenţie celor din jur.

Copiii care suferă de ADHD sunt nervoşi şi pot fi distrași foarte uşor. Acest lucru îi împiedică  să rămână setaţi pe o activitate, fie că este vorba de a asculta un profesor sau de a termin o sarcină. The National Institute of Mental Health estimează că 3-5% dintre copii suferă de această tulburare, în timp ce unii experţi afirmă că cifra este de fapt de 10%.

Simptome ale tulburării de hiperactivitate cu deficit de atenţie:

* Lipsa de concentrare

Principalul simptom al tulburării de hiperactivitate cu deficit de atenţie este incapabilitatea copiilor de a fi atenţi, aceştia având probleme în a asculta un interlocutor, în a urma indicaţii sau în a avea grijă de lucrurile personale. Aceştia visează cu ochii deschişi şi fac foarte multe greşeli din neatenţie. Copiii cu ADHD au tendinţa de a evita activităţi care necesită concentrare sau care ar putea fi plictisitoare.

* Hiperactivitatea

O altă componentă a tulburării ADHD este incapacitatea copilului de a sta liniştit. Aceşti copii aleargă şi se caţără pe lucruri în mod constant, chiar şi atunci când sunt în spaţii închise. Atunci când stau jos au tendinţa de a se agita sau de a sări. Unii copii cu această tulburare vorbesc excesiv şi le este foarte greu să se joace în linişte.

* Impulsivitatea

Un al treilea simptom este impulisivitatea- nu pot sta la coadă, întrerup alţi oameni, nu lasă profesorul să termine întrebarea. Acest aspect al tulburării face ca acestor copii să le fie mult mai greu să îşi aştepte rândul sau să gândească înainte de a acţiona.

Chiar dacă unii copii manifestă aceste simptome, nu înseamnă că şi suferă de această tulburare comportamentală. De aceea, pentru diagnosticarea bolii, ele trebuie să respecte câteva reguli esenţiale:

  1. să aibă o constanţă de cel puţin 6 luni în comportamentul micuţului;
  2. simptomele să apară înainte de vârsta de 7 ani;
  3. să se manifeste în 2 sau mai multe medii (de exemplu la şcoală şi acasă);
  4. să determine apariţia unor probleme grave în comportamentul şcolar şi social.

Atât ADHD cât şi autismul au în comun o serie de comportamente şi procese care sunt rezultatul unor deficienţe ale funcţiilor creierului. Toate manifestările, atât ale autismului cât şi ale ADHD depind de tipul şi gradul de gravitatate al tulburării. De aceea, simptomele pot varia de la o persoană la altă.

  1. Copiii care suferă doar de autism pot manifesta unele dintre următoarele simptome:
  • dificultăţi de a interacţiona cu alţi copii
  • nu răspund la numele lor sau la voci familiare
  • lipsa unei frici reale de pericol
  • chicotit sau ras necorespunzător sau neîntemeiat
  • manifestarea unor suferinţe majore fără nici un motiv aparent
  • hiperactivitate fizică vizibilă şi uneori chiar extremă
  • lipsa contactului vizual
  • dificultăţi de adaptabilitate
  • comportamente repetitive sau stereotipe
  • acţiuni şi sarcini caracterizate de impulsivitate şi neglijenţă
  • abilităţi motorii fine sau grosiere depreciate
  • deprecierea comunicării verbale şi non-verbale.
  1. Copii diagnosticaţi doar cu ADHD pot avea unele dintre următoarele manifestări:
  • dificultate în a-şi aştepta rândul la activităţi sau jocuri
  • interacţiune greoaie cu ceilalţi copii
  • îi deranjează şi perturbă activitatea celorlalţi prin cuvintele sau acţiunile întreprinse
  • se angajează în activităţi potenţial periculoase
  • se joacă fără să îşi ia măsurile normale de precauţie şi fără să ia în considerare posibilele consecinţe
  • temperament impulsiv
  • dificultăţi de adaptabilitate
  • tulburări de dispoziţie şi autostimă scăzută
  • acceptă cu greu normele sociale şi regulile
  • deprecierea comunicării verbale
  • incapacitatea de a-şi gestiona timpul
  • sunt mereu în mişcare, sunt hiperactivi - chiar şi în timpul somnului
  • deseori, dau senzaţia că nu îşi ascultă interlocutorul
  • nu acordă atenţie la detalii şi fac greşeli în diverse activităţi
  • abilităţi motorii fine sau grosiere depreciate

În concluzie se poate spune că la copiii care suferă atât de autism cât şi de ADHD sunt depreciate abilităţile motorii fine sau grosiere, dar şi limbajul verbal, sunt prezente comportamentele impulsive, intervin diverse probleme în cazul interacţiunii sociale, întâmpină dificultăţi în a se adapta la situaţii noi şi la schimbările în rutină, este prezentă incapacitatea copilului de a-şi menţine calmul, apar diverse manifestări emoţionale improprii. În plus, pot fi prezente, mai multe dificultăţi în integrarea şi interacţiunea socială, dar şi comportamente repetitive care sunt accentuate.

Totuşi, spre deosebire de copiii cu tulburări din spectrul autist, la care (în funcţie de gravitatea afectării) este afectată capacitatea cognitivă, acest lucru nu se întâmplă la cei care suferă doar de ADHD care înţeleg mult mai uşor ceea ce se aşteaptă de la ei, cerinţele unei sarcini.