Cum pregătim copiii cu autism pentru școală sau grădiniță

Copiii au nevoie de echilibru emoțional pentru a putea face față activităților educative, pentru a fi deschiși către mediu și cunoaștere. Cu atât mai mult, copilul cu autism are nevoie de o atenție sporită din partea adulților, care să cunoască stimuli interni sau externi care îl pot menține într-o stare de anxietate ridicată. Ți-am pregătit câteva recomandări în relația cu el, cu cadrul didactic și în relația cu tine pentru a începe școala sau grădinița cu dreptul.

 

Cu cât cunoaște ce îl sperie, ce îl deranjează și mai ales ce poate să facă în acea situație, dezvoltarea va fi una mai ușoară și îl va ajuta să ajungă la potențialul lui maxim. Pentru asta, trebuie să ai grijă să îi faci mediul predictibil și cât mai ușor accesibil.

IrinaBujor Help Autism scoala 2

Un mediu predictibil este unul care înlătură o parte din stările de anxietate, unde îi este prezintată cu detalii următoarea etapă (grădinița, școala, etc.) din viața lui. De mare ajutor sunt pictogramele sau chiar desenele făcute de mână. În timp ce vorbim, explicăm, atenția copilului este variabilă, întreruptă de stimuli interni sau externi și atunci simbolurile îl ajută pe copil să-și stabilizeze atenția și să rețină mai ușor informațiile primite de la tine. Trebuie să te asiguri că va ști unde merge, cu aproximație cât va sta, ce se va întâmpla, unde este toaleta, pe cine poate chema în ajutor și cine va veni să-l ia după ore. De asemenea, dacă merge singur la școală sau însoțit, îl poți ajuta cu o listă a așteptărilor pe care le ai de la el în timpul activităților didactice.

 

reguli

Cum să-i faci copilului trecerea de la vacanță la școală mai ușoară? 

Recomandări în relația cu cel mic 

Atunci când copilul știe ce are de făcut se simte sigur pe el, încrezător, curios și vrea să învețe. Iată câteva recomandări pentru a transforma o situație nouă în una predictibilă. 

  • Prezintă-i copilului grădinița/școala – ce se întâmplă acolo, cine va fi lângă el, unde este baia și cum va fi nevoit să se descurce; 
  • Modifică-i din timp ora de culcare și menționează-i care sunt obiceiurile matinale pe care trebuie să le facă (îl poate ajuta să vadă derularea cronologică a activităților). 
  • Stabilește și comunică-i obiectivele pentru anul școlar – în funcție de situație le puteți face împreună. Folosește pictogramele pentru a-l ajuta să se simtă în siguranță și a-i da controlul situației. 
  • Implică copilul în activitățile de pregătire (mergeți împreună la cumpărături, pregătiți împreună hainele, ghiozdanul, ș.a.) 
  • Luați-vă rămas bun de la vacanță într-un mod plăcut printr-un desen despre activitățile pe care le-am facut în vacanță sau printr-o scrisoare în care menționeză ce a fost frumos și cum s-a simțit. 
  • Discutați despre temerile pe care le-ar putea avea și normalizați îngrijorările (Este ceva ce te deranjează? Cum crezi că va fi la școală?). Împărtășește-i experiențe personale în care te-ai simțit la fel și ce ai făcut în acea situație. 
  • Discutați despre calitățile pe care le are și despre cum ar putea să facă față în situațiile mai puțin plăcute (dacă se va plictisi, dacă va fi furios, dacă va fi trist, dacă se va certa cu colegii). 
  • Acordă atenție la ceea ce întelege copilul. În funcție de dezvoltarea lui, îl poți pune să repete sau să răspundă la întrebarea ”Ce ai înțeles? Ce ai de făcut? Cum procedăm atunci când..?” Folosește contactul vizual cât mai des și mai ales în situațiile în care este un lucru mai dificil de înțeles sau de respectat. 
  • Încurajează copilul în exprimarea emoțiilor și a gândurilor pe care le are în diverse situații.

Recomandări în relația cu cadrul didactic 

Nu uita că succesul procesului de acomodare este dat de o bună colaborare dintre tine și cadrul didactic și de o relație onestă cu acesta. Iată câteva recomandări: 

  • Vorbește deschis cu cadrul didactic despre dificultățile pe care le întâmpină copilul pentru a ști ce trebuie să facă în situațiile critice;
  • Oferă-i sprijin cadrului didactic prin a-i face cunoscute atât abilitățile, cât și comportamentele nedezvoltate încă, pentru a putea anticipa nevoile copilului.

 

Rutina de dimineață checklist

rutina

O ultimă recomandare pentru tine: Fii blând cu tine, chiar și atunci când temerile te pot cuprinde, sunt normale și gândește-te că vei găsi soluții atunci când va fi nevoie! Bucurați-vă de noua etapă! 

Mult succes în noul an școlar! 

Irina Bujor

Psihoterapeut, terapeut ABA, coordonator terapie Help Autism

FacebookShare pe Facebook