Evaluarea psihologică a copiilor cu autism

Dacă vă puneți semne de întrebare cu privire la dezvoltarea copilului, este recomandat să vă programați pentru a-i face o evaluare de specialitate pentru a primi confirmarea sau infirmarea asupra îngrijorărilor. În cazul în care primiți confirmarea îngrijorării, specialistul vă va face recomandarea începerii unui proces adecvat de recuperare.

Evaluarea presupune efectuarea anamnezei (istoricul perioadei perinatale, istoricul medical ulterior nașterii, existența vreunui tratament, afecțiuni conexe diagnosticate ...etc.) pe baza interviului clinic pe care specialistul îl are cu părinții copilului. În acest timp copilul este lăsat să exploreze camera, jucăriileși rămâne într-o atentă observare a psihologului clinician. După conturarea anamnezei, pihologul interaționează cu copilul, și încearcă să obțină cât mai multe răspunsuri la întrebările din instrumentul de evaluare pe care îl aplică. Recomand să fie testate în mod direct cât mai multe abilitți șidoar în cazul în care unele nu se pot testa pentru că mediul nu permite acest lucru, psihologul poate cere informații de la părinți. De asemenea, există și situații în care copilul nu răspunde prea bine la o primă interacțiune cu mediul și cu psihologul, apelând la diferite comportamente neadecvate, moment oportun pentru programarea unei alte întâlniri din care specialistul să-și culeagă datele relevante pentru conturarea evaluării și stabilirii unui psihodiagnostic.

HelpAutism evaluare psihologica gratuita

Pe lângă evaluarea tuturor ariilor de dezvoltare ale copilului, psihologul clinician va aloca o atenție detaliată următoarelor aspecte:

  • Răspunsul la nume, copilul intorcându-se în direcția din care a fost strigat sau oferă răspuns verbal;
  • Stabilirea contactului vizual cu evaluatorul și cu părinții lui;
  • Explorarea jucăriilor și jocul funcțional cu acestea;
  • Inițierea interacțiunilor sociale prin limbaj nonverbal sau verbal;
  • Imitarea unor comportamente pe care le observă în cameră, în timpul jocului;
  • Prezența unor comportamente repetitive și stereotipe (se urmărește frecvența și durata lor).
  • Prezența limbajului, nonverbal sau verbal și stabilirea gradului de funcționalitate al acestuia;
  • Prezența unor comportamente disfuncționale ce aparțin integrării senzoriale (nu suportă atingerea, pipăie și explorează oral jucăriile, linge geamul, reacționează ca fiind deranjat de stimuli luminoși ...etc).

Evaluarea copilului cu TSA este primul pas de la care putem începe intervenția terapeutică, cea care ne indică întârzierea pe care copilul o are pe fiecare palier de dezvoltare și care ne oferă îndrumare în conceptualizarea planurilor de intervenție personalizate. Evaluarea timpurie duce la intervenție timpurie ceea ce crește șansele de recuperare, de aceea considerăm ca este important să continuăm să oferim acest serviciu, online, pentru a nu pierde timp prețios de stimulare adecvată. Am testat această modalitate de evaluare și funcționează, iar feedback-urile părinților au fost foarte bune (,,am înțeles acum unde trebuie să lucrăm mai mult; nu mi-am dat seama că întârzierea este atât de mare, acum știu ce am de făcut și voi apela la ajutor de specilitate, nu voi mai pierde timp”)

În Asociația Help Autism, procesul de recuperare începe printr-o evaluare inițială a copilului, realizată de către psihologul clinician, pentru a se stabili psihodiagnosticul și nivelul de dezvoltare pe toate ariile. După evaluarea inițală, specialistul explică familiei care este nivelul copilului, arătându-i graficul de dezvoltare și oferă informații despre psihodiagnostic prin discutarea scorului obținut de către copil la testul ADOS. În funcție de gradul de afectare al copilului, psihologul recomandă începerea  intervenției de recuperare, tipul de terapie potrivit, numărul de ore de stimulare potrivit vârstei și afecțiunii. Evaluatorul explică familiei ce înseamnă terapia recomandată, din cine este formată echipa de intervenție a unui copil, răspunde la orice întrebare de clarificare venită din partea familiei, îi informează în cat timp va ajunge rezultatul evaluării la domiciliu și le oferă informația că este necesar să ia legătura cu recepția pentru orice situație de tip administrativ (obținerea unui loc în centrele Help Autism, strângere de fonduri, informații despre certificatul de încadrare în gradul de handicap etc.).

Instrumentele de evaluare utilizate in Asociația Help Autism sunt:

Evaluări psihologice

ADOS 

test de diagnostic

 

ADIR

test de diagnostic

 

PED-A    sau PED-B

test pentru evaluarea dezvoltării

 

SON-R

test pentru evaluarea inteligenței nonverbale (IQ)

 

WISC

test pentru evaluarea inteligenței (IQ)

 

Scala de evaluare a copiilor atipici

test pentru evaluarea dezvoltării

 

Edu ABA

test pentru evaluarea dezvoltării

 

ABAS

test pentru evaluarea abilităților adaptative

 

Fișa de evaluare psihologică

necesară la comisia de integrare in grad de handicap

 

Conners

test pentru evaluarea ADHD vârsta 6-18 ani

 

 

Evaluarea se realizează pe baza interviului cu părinții, a observației și a testării directe a copilului. În urma primei evaluări se intocmește planul de intervenție personalizat, în cazul în care părintele decide să includă copilul într-un proces terapeutic. Pentru o bună monitorizare a progreselor evaluarea se realizează, periodic, într-un interval de 3 până la 6 luni.

După 6 luni de la evaluarea inițială (Scala copiilor atipici) urmează reevaluarea (cu scrisoare medicală sau contra cost) ce presupune testarea abilităților copilului și identificarea evoluției de la ultima evaluare.

La evaluarea de 6 luni se aplică unul dintre cele doua teste (platforma EDUABA www.platforma.eduaba.ro), în funcție de gradul de dezvoltare al copilului:

  • Scală copii atipici
  • Scală EduAba 

La 1 an de la evaluarea inițială, unul dintre cele două teste vor fi aplicate din nou + testul ADOS-2 (test de diagnostic). 

La ieșirea din programul de terapie se face o evaluare finală copilului – Evaluarea de ieșire din program -  pentru a se cunoaște nivelul de dezvoltare până la momentul respectiv.

În cadrul procesului de evaluare desfășurat online, psihologii din cadrul Asociației Help Autism pot evalua copilul prin testele de evaluare ale dezvoltării și anume: cele două instrumente de evaluare din platforma EduAba și Ped-online.