Anul școlar 2020-2021 - copiii cu autism au dreptul fie însoțiți de facilitator (shadow)

Pe data de 14 septembrie 2020 începe noul an școlar,  2020-2021. Deși este un nou început, este unul provocator, pe lângă riscul de infectare cu COVID-19, mai apar și noi reguli de distanțare fizică si de protecție suplimentară, reguli ce trebuie respectate cu toată strictețea. Copiii cu cerințe educaționale speciale și încadrați în grad de handicap grav au dreptul să meargă la școală însoțiți de shadow sau părinte. Aflați procedura pentru solicitarea acestui drept.

Regulile de deschidere a noului an școlar se pot găsi în Ordinul comun al Ministerului Sănătății – MS și Ministerul Educației și Cercetării pentru aprobarea măsurilor de organizare a activității în cadrul unităților/instituțiilor de învățământ în condiții de siguranță epidemiologică pentru prevenirea îmbolnăvirilor cu virusul SARS-CoV-2, nr. 5.487/1.494/2020 - http://bit.ly/masurisiguranta

Pentru început, cele trei scenarii posibile în funcție de lista incidenței cazurilor de COVID-19, sunt următoarele:

În scenariul verde, toți elevii merg la școală, cu respectarea și aplicarea tuturor normelor de protecție.

În scenariul galben avem participarea zilnică a tuturor preșcolarilor și elevilor din învățământul primar, a elevilor din clasele a VIII-a și a XII-a, cu respectarea și aplicarea tuturor normelor de protecție, pe de o parte, și revenirea parțială (prin rotație de 1-2 săptămâni) a elevilor din celelalte clase de gimnaziu și liceu, cu respectarea și aplicarea tuturor normelor de protecție.

În scenariul roșu toti elevii vor face cursuri online.

Fiecare școală din țară va alege scenariul de începere a școlii, în funcție de situația epidemiologică din zona în care se află. Urmând link-ul - http://bit.ly/situatiascenariilor -  se poate vedea lista localităților pe scenarii în funcție de numărul de persoane infectate cu COVID-19. 

Municipiul București va începe noul an școlar cu scenariu galben. Întrucât această listă se poate schimba destul de rapid, pentru a ști cel mai bine care este scenariul pentru unitatea de învățământ de care aparține un copil, părinții/tutorii trebuie să se adreseze conducerii școlii sau grădiniței în mod direct. 

Unitățile de învățământ au obligația de a pregăti spațiul în care vor avea acces copii. În articolul - http://bit.ly/masuriunitatiinvatamant -  se pot vedea măsurile pe care unitățile de învățământ au obligația de a le lua pentru ca toți copiii să fie primiți în deplina siguranță la grădinița și școală.

Pentru cazul în care există boli cronice Ministerul Sănătății a făcut o completare prin Ordinul nr. 1329/2020 - http://bit.ly/recomandariministerulsanatatii - prin care sunt extrase informațiile din GHIDUL privind măsurile sanitare și de protecție în unitățile de învățământ preuniversitar în perioada pandemiei COVID-19 (din ordinul nr. 5.487/1.494/2020). Preșcolarii/școlarii care fac parte dintr-o grupă de risc (de exemplu, boli respiratorii cronice severe, obezitate severă, diabet zaharat tip I, boli inflamatorii, boli imune/autoimune, boli rare, boli ereditare de metabolism, dizabilități, tratament imunosupresiv), se vor prezenta la școală, cu avizul și recomandările specifice ale medicului curant și cu acordul scris al părinților. Pentru aceștia, reprezentanții unităților de învățământ vor identifica, după caz, soluții pentru asigurarea procesului educațional la distanță sau în condiții de siguranță sporite.

Copiii care locuiesc în aceeași locuință cu o persoană care face parte dintr-un grup cu risc, se pot, în mod normal, reîntoarce la instituția de învățământ. Pot exista anumite cazuri în care, după o evaluare concretă și individuală a gradului de boală al persoanei respective și a riscului de contaminare cu SARS-CoV-2 pe care copilul îl poate aduce acasă, se poate recomanda de către medicul curant, cu acordul familiei, ca acel copil să nu se prezinte fizic la școală. Pentru cei care nu pot reveni la școală, reprezentanții unităților de învățământ vor identifica soluții pentru asigurarea procesului educațional la distanță.

Totodată copiii cu dizabilități, ținând cont de specificul afecțiunii, vor beneficia de adaptarea măsurilor de prevenție în mod adecvat dizabilității specifice.

Copiii cu încadrare în grad de handicap grav, au dreptul la însoțitorul reglementat prin lege, denumit facilitator. Conform ordinul comun nr. 1985/1305/5805/2016, copiii cu cerințe educaționale speciale și încadrați în grad de handicap grav cu însoțitor pot beneficia de măsurile de sprijin pentru promovarea educației incluzive - http://bit.ly/insotitorcopiicuces. Tot ce trebuie să facă părintele este să adreseze unității de învățământ o informare prin care să solicite setul de documente pe care trebuie să le prezinte facilitatorul pentru a putea intra în sala de clasă însoțind copilul cu CES. Unitatea de învățământ îl va informa cu toți pașii pe care trebuie să-i facă.

AdrianaBalsanu scoala

Sfatul specialistului nostru pentru părinți:

Încercați să NU puneți presiune pe voi, dar nici pe micuții voștri, păstrați-vă RELAȚIA, aceasta va fi colacul de salvare în orice moment dificil. Ingredientele unei relații reușite sunt: RĂBDAREA, ASCULTAREA, ÎNCURAJAREA, ÎNȚELEGEREA, VALIDAREA, NORMALIZAREA, MUNCA ÎN ECHIPĂ, ACCEPTAREA ȘI IAR.....RĂBDAREA. Pare greu, dar nimic nu poate fi mai mai plăcut în lumea asta decât RELAȚIA echilibrată dintre COPIL și PĂRINTE!!!! Nu picați în capcana sistemului și a vremurilor trăite în prezent. Este necesar să ne adaptăm continuu schimbărilor, nu pierdeți timp prețios încercând să dați vina pe diverse contexte. Fiecare poate crea un context potrivit pentru ceea ce își dorește.  - Adriana Bălșanu, psiholog și directorul departamentului de terapie Help Autism 
PULS Help Autism