Jocuri de comunicare în terapia logopedica-online

Cineva spunea că trebuie să fie ușor să faci terapie online pentru că tehnologia îi atrage pe copii. Ușor nu e, dar poate să fie plăcut atunci când știi să introduci activități atractive. Spre exemplu, eu am pus la punct o lista cu 5 jocuri utile în corectarea limbajului și exersarea comunicării.

FAZAN 

Da, FAZAN, jocul acela cu sunete și cuvinte cu sunete/silabe.

Nu avem nevoie de niciun suport material, decât dacă vrem să ținem evidența scorului. Pe parcusul jocului, îl înveți pe copil să memoreze diverse cuvinte pe care le poate folosi mereu pentru a închide. Jocul exersează pronunțarea accentuată a unui cuvânt, punând accent atât pe începutul cuvântului cât și pe finalul acestuia. De asemenea, exersăm cuvinte cu anumite sunete/silabe. Este foarte apreciat de școlarii de 8-10 ani.

HelpAutism jocuri logopedie 

SPÂNZURĂTOAREA

Pentru că nu îmi place numele și ideea acestui joc, nu mă joc niciodată sub această formă de a fi spânzurat pe hârtie, când pierzi. Am creat un sistem de posibilități prin buline sau alte simboluri.

EXEMPLU:

 Îi spun unui copil:

“Ai 10 încercări până ghicești cuvântul. Notezicu o bulină pe o foaie, de câte ori spui un sunet.

Vei nota și fiecare sunet pe care îl spui, astfel încât să nu îl repeți.

Este un cuvânt cu 8 sunete. Este din categoria fructelor. 

Notează-ți 8 linii orizontale pentru 8 litere.”

Jocul e super distractiv și îl facem reciproc. 

Cel care trebuie să ghicească, își notează sunetele și încercările. 

Cel care descrie cuvântul nu are nevoie să noteze nimic.

Folosim indicii și dezvăluim primul sunet de la început daca vrem.

Acest joc dezvolta gândirea, il ajuta pe copil sa isi imagineze, sa ofere indicii, sa pastreze un secret, sa fie creative si exerseaza foarte mult comunicarea funcțională.

 

X ȘI 0

Descriere: 

  • Îl învățăm pe copil cum să deseneze pătratul pentru joc, daca nu știe deja. 
  • Stabilim care sunt coloanele și care sunt rândurile.
  • Stabilim cine este cu x și cine este cu 0
  • Începem jocul.
  • Unul dintre jucători desenează tabelul(putem face pe rand pentru că ambele variante ne ajuta la câte ceva)

Atunci când terapeutul desenează, copilul trebuie să se orienteze foarte bine, imaginandu-și tabelul în minte. 

Atunci când copilul desenează, el trebuie să tină cont de ceea ce îi spune terapeutul să facă in table. Ca să fie simplu, pot desena ambii parteneri ai jocului in acelasi timp

Exemplu:

 TERAPEUT: Pune x în prima coloană, al treilea rand.

(Eu obișnuiesc să lucrez puțin diferit: Pun x în primul rand, prima căsuță.

E același lucru. Stabiliți împreună cum vreți să faceți)

COPIL: Eu pun 0 in a doua coloana, al treilea rand. s.a.m.d

 

GHICI-GHICI

Ghicitorile sunt o variantă bună de a descrie obiecte, locații, meserii, animale, insecte etc.

Eu mă folosesc de toate categoriile și le lucrez și separat și diversificat. Se poate folosi suport vizual atunci când e cazul. 

EXEMPLU 1:

 GHICI-GHICI! 

Este un fruct, are culoarea galbenă și gustul este acru(lămâia).

Alte indicii: Începe cu sunetul L, are forma ovală, are coajă pe care nu o mâncam, are semințe.

Descrierea obiectelor se refera la: categorie, culoare, formă, gust, funcții, mărime, etc.

 EXEMPLU 2

GHICI-GHICI! Este un loc unde merg atunci când sunt bolnav. Acolo sunt multe paturi și mulți doctori și asistente(La spital)

Acest joc este personalizat de fiecare terapeut în funcție de nevoile și imaginația fiecărui copil.

Dezvoltă imaginația și este  foarte util pentru a exersa descrierea.

 

SCRABBLE

Folosesc acest joc în terapie, cu copiii care stiu deja să îl joace. Daca părintele este prezent, se poate juca cu el iar terapeutul să fie un ajutor pentru copil (să facă împreună o echipă), deoarece e mai dificil să joci acest joc direct cu copilul.

Eu am încercat aceste jocuri și de cele mai multe ori le folosesc sub formă de recompensă pentru că sunt foarte apreciate de copii.